Waarom elk bedrijf sneller naar een tekstschrijver zou moeten stappen

Misschien herken je het wel: je schrijft zelf een tekst en klopt vervolgens aan bij een tekstschrijver voor een 'final check'. Op zich niks mis mee natuurlijk, maar soms is dat best zonde van je tijd en geld. We leggen graag uit waarom...

Voordat we beginnen met ons betoog, willen we eerst iets dieper ingaan op de keuzes die aan zo'n 'final check' ten grondslag liggen. Want, waarom zou je er eigenlijk voor kiezen om een herschrijfronde te laten uitvoeren en waarom zou je niet meteen een tekstschrijver inschakelen?

De redenen die wij vaak tegenkomen zijn:

A. Het lijkt goedkoper om zelf een stuk te schrijven, dan meteen een (dure) tekstschrijver in te huren.
B. Het betreft een vakspecifiek onderwerp waar de tekstschrijver ‘geen verstand van heeft’.
C. Je hebt er niet eerder aan gedacht en begint pas op het laatste moment te twijfelen over de kwaliteit van de tekst.

En eerlijk is eerlijk: deze redenen vinden we best begrijpelijk. Ook wij hebben in de beginjaren veel ondernemerszaken zelf gedaan omdat we dachten dat we het zelf beter konden of omdat we geld wilden besparen. Zo hadden we in onze beginperiode een zelf-ontworpen website, hielden we onze administratie compleet bij in Excel en was de 'herinneringen-app' van Apple onze grootste vriend als het op plannen aankwam. Toen het allemaal wat serieuzer werd beseften we ons dat veel processen onnodig veel tijd in beslag namen en dat er simpelweg mensen waren die hier beter in waren dan wij. Hadden we dat maar meteen gedaan, want dat had ons uiteindelijk een hoop tijd en moeite gespaard. Meestal geldt dit ook voor zelfgeschreven teksten. Je begint vaak te schrijven met de gedachte dat het goedkoper is of dat je prima zelf kunt doen, maar in bijna alle gevallen blijkt dit achteraf een vergissing. Laat ons uitleggen waarom…


Teveel kennis over het onderwerp hebben is een serieus probleem

Schrijven gaat je misschien goed af, je hebt een goed gevoel voor taal en je beschikt over een enorme hoeveelheid vakspecifieke kennis. Wie kan er dan beter een tekst voor jouw doelgroep schrijven dan jijzelf? Nou, meestal is dat de tekstschrijver. De kans is namelijk zeer groot dat jij ondertussen teveel kennis hebt vergaard over het onderwerp. Dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn, vormen voor de lezer een struikelblok. En dingen die jij graag extra wilt uitlichten omdat je daar zo enthousiast over bent, zijn voor de lezer in veel gevallen afleidend en onnodig langdradig. Het grote voordeel van een tekstschrijver is dat deze volledig blanco in het onderwerp binnenkomt. Een tekstschrijver denkt vanuit de lezer: wat zou ik willen weten, wat roept bij mij vragen op, wat vind ik een bijzonder kenmerk van dit product? Juist met behulp van een tekstschrijver ben je in staat om jouw tekst heel sterk op de doelgroep te richten. Om vooral de specialistische kennis en vaardigheden van een tekstschrijver niet te vergeten. Vaak hebben ze studies en trainingen gevolgd op het gebied van taal en communicatie. Zo hebben wij bijvoorbeeld vakspecifieke colleges gevolgd tijdens onze studies aan de RUG en volgden we diverse cursussen op het gebied van marketingpsychologie en SEO. Hoe kun je de lezer beïnvloeden, hoe kun je met tekststructuur een boodschap extra overtuigend maken? Zomaar een aantal aspecten waar wij in onze teksten aandacht aan besteden. Dat is meer dan alleen een vlotte pen hebben of iets over een onderwerp weten, dat is dusdanig spelen met woorden en argumenten dat een tekst daadwerkelijk effect heeft op de lezer.

Achteraf corrigeren is dubbel onvoordelig

Als je zelf een tekst hebt geschreven, vind je het vaak prettig om het alsnog door een tekstschrijver na te laten kijken. Zo weet je immers zeker dat er geen vreemde zinsconstructies of spelfouten in staan. In jouw ogen een slimme beslissing, voor de tekstschrijver vaak een lastige situatie. Een tekstschrijver is namelijk niet zozeer een spellingchecker, een tekstschrijver is veel meer dan dat. Vanuit eigen ervaring weten we dat het ontzettend moeilijk is om een tekst te corrigeren die in de basis niet goed in elkaar zit. We zien dat de structuur ontbreekt, dat de overtuigingskracht te wensen over laat en dat de schrijver te uitvoerig ingaat op onderwerpen die er voor de lezer niet toe doen. We kunnen in zo’n geval twee dingen doen: onze expertise opzij zetten en tijdelijk fungeren als spellingchecker voor een paar tientjes, of jou opbellen en vertellen dat we deze tekst liever volledig zou willen herschrijven omdat je daar veel meer aan hebt. Op dat laatste zit je vaak niet te wachten. Je hebt er veel tijd in zitten en wilt niet opgezadeld worden met extra kosten. De correctieronde vindt daarom gewoon plaats, jij krijgt je tekst en alles is geregeld. Maar het resultaat is minder fraai: je hebt er zelf uren werk aan besteed en betaalt ook nog eens een paar tientjes extra voor een tekst die nog steeds niet optimaal is. Bovendien kost een compleet nieuwe tekst van de hand van de tekstschrijver vaak niet eens het dubbele van een correctiesessie. Tel daar de kosten van al die gewerkte uren bij op en je komt al snel tot de conclusie dat het veel slimmer is om meteen een tekstschrijver in te schakelen.

Het moge duidelijk zijn: wij zijn ervan overtuigd dat bedrijven veel sneller een tekstschrijver zouden moeten inschakelen. Daar willen wij je graag in de praktijk van overtuigen! Nieuwsgierig? Neem dan contact met ons op en de kans is groot dat jij je straks volledig bij ons betoog aansluit 🙂

Misschien vind je dit ook interessant: