Hoe bepaal je de juiste tone of voice voor jouw bedrijf of organisatie?

Voor ieder bedrijf of organisatie is het belangrijk om de doelgroep aan te spreken op een manier die aansluit bij hun belevingswereld. Maar dat niet alleen; het moet ook een reflectie vormen van jouw identiteit. Indirect laat je met jouw ‘tone of voice’ zien wie je bent en voor wie je er bent. Maar hoe bepaal je nou welke tone of voice het beste past bij jouw bedrijf? Wij geven je graag een aantal tips om de juiste tone of voice te vinden!

1.     Bepaal je doelgroep


Als je aan de slag gaat met jouw tone of voice is het belangrijk om in je achterhoofd te houden voor wie je schrijft. En dan vooral voor welke leeftijdsgroep. Als je een artikel schrijft voor middelbare scholieren wil je natuurlijk niet te formeel schrijven. Oftewel: geen woorden gebruiken die jouw doelgroep niet begrijpt. Ook voor ouderen wil je niet te veel moderne woorden gebruiken die zij niet herkennen. Bovendien is het belangrijk dat je in ‘brede zin’ aansluit bij de belevingswereld van jouw ideale klant. Probeer je dus echt in te leven in hun dagelijks leven. Wat drijft ze, waar worden ze blij van, wat houdt hen bezig? Zo vind je makkelijker een toon die hen echt raakt.


2.     Tutoyeren of gewoon U?

Het is belangrijk om te beslissen of je jouw doelgroep met ‘je’ of met ‘u’ aanspreekt. Kinderen voelen zich niet aangesproken als een artikel hen aanspreekt met ‘u’ terwijl een oudere soms moeite heeft met het woord ‘je’. Niet alleen leeftijdscategorie is doorslaggevend, het gaat vaak des te meer om culturele achtergrond, bepaalde gewoonten en gebruiken, etiquette en de geldende ‘machtsverhouding’.  Zo zie je bij luxeproducten bijvoorbeeld vaker dat er met ‘u’ gesproken wordt, om een bepaalde vorm van respect te uiten richting de koper die een grotere investering doet. Probeer altijd kritisch na te gaan hoe jouw doelgroep graag aangesproken zou willen worden en kijk daarbij verder dan leeftijd. En vergeet niet: het is belangrijk om consistent te blijven in je beslissing!


3.     Lekker laagdrempelig of juist officieel?

Ga bij jezelf na of jij je doelgroep graag formeel of informeel wilt benaderen. Het is belangrijk om niks te forceren en dicht bij de identiteit van jouw bedrijf te blijven. Als jouw bedrijf formeel of traditioneel is, is het belangrijk om jouw doelgroep ook op deze manier aan te spreken. Anders klopt het beeld dat jouw doelgroep van jou heeft niet met de werkelijkheid. De tone of voice is dus een mix van aansluiten bij je doelgroep én bij je eigen bedrijfsidentiteit. Meestal zijn deze twee van nature in balans als jouw businessmodel goed in elkaar zit :)


4.     Lekker jezelf blijven

Elk bedrijf of organisatie heeft zijn eigen identiteit en merkpersoonlijkheid. Probeer niet te ver door te slaan in het bereiken van je doelgroep door bewoordingen te gebruiken die ver van je afstaan. Het blijft jouw bedrijf of organisatie en je wilt duidelijk laten zien waar je voor staat. Door lekker jezelf te blijven bereik je jouw doelgroep meestal het best, omdat je authentiek en benaderbaar bent.


Ben je door dit artikel aan het denken gezet en zou je graag een keer met ons sparren over de tone of voice in jouw teksten? Leuk! We helpen je graag verder!


Misschien vind je dit ook interessant: