De 4 meest gehoorde misvattingen over SEO
SEO, oftewel Search Engine Optimization is dé tool om de vindbaarheid van je website te verbeteren. Mits je het goed aanpakt natuurlijk. Want helaas bestaan er nog steeds een aantal hardnekkige misverstanden over SEO. Jammer, want een krachtige SEO tekst kan je veel opleveren. Hoog tijd om deze misvattingen de wereld uit te helpen. Wij zetten de vier meest voorkomende misvattingen graag voor je op een rij, zodat jij deze fouten niet meer maakt.
1. SEO teksten schrijf je voor Google
’SEO teksten schrijf je puur om te scoren in Google’. Dit horen we nog regelmatig als het over SEO teksten gaat. Toch klopt het niet helemaal. SEO teksten werken pas écht krachtig als je kijkt naar de zoekintentie van een bezoeker. Waarom kiest iemand voor een bepaalde zoekterm? Welke achterliggende vragen spelen een rol? Zo ontdek je waardevolle informatie die je kunt gebruiken om je tekst te schrijven.
2. Laat de zoekwoorden zoveel mogelijk in je tekst terugkomen
Dit was lange tijd dé manier om een SEO tekst te schrijven. Maar Google is inmiddels een stuk slimmer geworden en kijkt ook naar de relevantie van je zoekwoorden. Bovendien haakt je lezer waarschijnlijk binnen no time af omdat de tekst bezaaid is met keywords. Kijk maar:
Nieuwe bank kopen? Om een nieuwe bank te kopen bent u hier aan het juiste adres. Een nieuwe bank kopen is een beslissing voor langere tijd, dus éxtra belangrijk dat u een nieuwe bank gaat kopen die precies bij uw wensen aansluit!
Drie keer raden wat het keyword is… Precies; ‘nieuwe bank kopen’. Zo’n tekst waar het alleen maar draait om het keyword wordt al vrij snel geforceerd. Hoe pak je het dan wel goed aan? Gebruik alleen keywords die voor jouw bedrijf relevant zijn en doe dit op een natuurlijke, niet geforceerde manier.
3. Speciale pagina’s, puur bedoeld voor Google zijn een must
Natuurlijk zijn ze er nog, de zogeheten ‘landingspagina’s’ of typische SEO-blogs. Op zich niks mis mee, zolang je ze maar op een slimme manier schrijft met jouw doelgroep voor ogen. Maar vergeet niet: SEO gaat verder dan dat. Het draait ook om de verdere structuur van je website; waar leg je de focus op, welke producten/diensten willen mensen terugzien, welke actie gaan ze ondernemen? Een zoekwoordenonderzoek kan je veel inzicht geven in het ‘hoofd van je klant’. Maak daar slim gebruik van!
4. SEO heeft totaal geen zin; je moet gewoon een leuke tekst schrijven
Helaas, ook deze uitspraak horen we nog wel eens voorbijkomen. Jammer, want wat ons betreft kan het prima samengaan: een soepele tekst die ook nog eens SEO-proof is. De kunst is om een goede balans te vinden tussen enerzijds een fijne, prettig leesbare tekst die de aandacht vasthoudt én anderzijds het toepassen van slimme keywords.
Hulp nodig?
Zó, nu weet je in ieder geval wat je níet moet doen als je een SEO tekst gaat schrijven. Natuurlijk zijn er nog meer aandachtspunten en vraagt elk bedrijf en iedere doelgroep om een specifieke aanpak.